Rólunk Rendelj! Kritikák Ajánlók Könyvkritika Starbucks Frappuccino

2015. augusztus 4., kedd

16. kritika

Egy könyv

Cím: Gondolom, az Egy könyv szolgál címnek. Hát, igazából elég jelentéktelen a cím, vagy besorolhatnám a közhelyes kategóriába is éppen, mert a történetről semmit nem árul el.
Prológus: -
Történet: Nem igazán tudom, hogy miről is szól, vagyis az nyilvánvaló, hogy egy lány mindennapjait osztod meg, de milyen is a történet? Love story? Mert oké, le van írva benne, hogy Melina elkezdett érdeklődni egy bizonyos John nevű fiú iránt, de semmi több utalás nem kerül elő a témát illetően.
 Sajnos, vagy nem sajnos (nézőpont kérdése), mióta ilyen sok blog létezik, nehéz maradandót alkotni, éppen ezért, az alábbi pár bejegyzés sem győzött meg annyira, hogy esetleg rendszeres olvasóvá válljak. Eddig még egyetlen csavar, egyetlen nagyobb esemény sem volt a sztoriban, ami elkezdjen érdekelni, elkezdjek agyalni rajta, hogy "uhh, vajon Melina ezt miért így tette?"
 Tudom, be kell valahogy indítani a sztorit, de az sem jó megoldás, ha 4 fejezeten keresztül írsz a semmiről.
 A másik dolog, ami szemet szúrt: nincs párbeszéd. Miért?
Értem, hogy napló szerűen tárul elénk a lány története, de emlékszem, hogy anno 100 éve, mikor elővettem a kis naplómat, szóról szóra leírtam a dialógust például az adott veszekedésről...
Jók a leírások, és fontosak is, mert anélkül mindenki a saját képzeletére hagyatkozna, tehát olyan lenne, mintha nem is azt a sztorit olvasná az ember, amit te kitalálsz, de nagyon fontosak a párbeszédek, mert a sok leírás unalmassá teszi az irományokat. Tegyük fel, olvasok egy könyvet, pont annak a bárnak a leírását mondja el a főszereplőnk, ahová épp belépett életében először, de észreveszem, hogy utána jó hosszú párbeszéd következik, egyből áttérek a párbeszédre, és látom, hogy a leírás utolsó sora tartalmazza a kulcsmondatot: "Sejtésem beigazolódott, miszerint valaki bámul, ugyanis mikor tekintetem a bárpult felé siklott, megláttam az ismerős tengerkék szempárt; a férfi ajkai széles mosolyra húzódtak, s elindult felém a tömegen át." Ezzel azt akarom mondani, hogy sokkal jobban felkelti az olvasók érdeklődését a párbeszéd, én is többször hajlamos vagyok átugrani részleteket a leírásban.
 Helyesírásod nagyjából rendben van, vesszőhibákat találtam csak.
Mondataid rövidek, pár kötőszóval sokkal szebb mondatokat alkothatnál.
Szókészleted lehetne változatosabb, pár szinonímával kikerülhető lehetne a felesleges szóismétlés.
Ami fontos még: tagold a bejegyzést, átláthatóbbá válik.
Szereplők: Csak Melina karakterét ismerhettem meg, őt jellemezném pár mondattal.
Mikor először olvastam róla, azt vettem észre, hogy egy beképzelt csaj, na, ebből jó dolgok jöhetnek létre -gondoltam-, mert legtöbbször a főszereplők alábecsülik magukat, önbizalomhiány jelentkezik náluk. Aztán a további fejezeteket olvasva már egyáltalán nem ismertem fel a csaj jellemét, mert azt írtad, hogy bántja, mikor valaki beszól neki pl. a nagy orra miatt. Az önértékelése nagyon nincs rendben, ezt korrigáld, mert érthetetlen.
Nem egy szerethető karakter, számomra nem rokonszenves, túl átlagos és azonosulni sem tudtam vele valamiért... Talán ez a kezdeti zavaros jellemmel (öntelt vagy önbizalomhiányos?) vethető össze.

Pár tanács a végére:
- próbálj hosszabb, összetettebb mondatokat, és szinonímákat használni
- magyarázd meg a főszereplő jellemét
- tudasd az olvasókkal a sztori fajtáját
- mindenképp alkalmazz valami csavart a következő részben (!)

Remélem nem bántottalak meg semmivel, az volt a célom, hogy a hiányosságokra vetítsek rá. További sok sikert a bloghoz! :)


A reflektor ösvényén

Cím: Illik a történetedhez, illik ehhez az egészhez, nekem tetszett.

Prológus: Nem volt kimondottan kiírva, de az első kis részt véltem prológusnak felfedezni. Tetszett, hogy bemutatod Chanel-t, de kicsit ütősebbre vártam, mert ugye minden olvasó először a bevezetőre kíváncsi és ha az nem jó, akkor nem olvassák tovább. Szóval ha egy picit még rádobsz akkor garantáltan lesz sok olvasód!

Történet: Tetszik, hogy a napló hetente másnál van és az meg főleg, hogy fiú-lány szemszögből is olvashatjuk az egészet. Kerestem a fő szálat, hogy mi az amire összpontosítsak, miről szól konkrétan a történet, de csak kis szálakat találtam, mint például napló írás, iskola, fiúk. Ha azt akarod, hogy sokan olvassák a történeted akkor "fűszerezd" meg kicsit, mert ezek a kis dolgok általában benne vannak a legtöbb blogban. A szereplőket nagyon jól betudod mutatni, komolyan mire végigolvastam egy személyleírást, alig kaptam levegőt, de ez tetszett:D. A helyszíneket is hasonlóképpen ügyesen ismerteted, úgyhogy szerintem többet kéne a környezetről írnod, mert ez nagyon megy és ezek a fő értékek egy történetben.
Kicsit több párbeszédet kéne belevinned és azokat is jobban töltsd meg, mert ez így kevés lesz.

Szereplők: Chanelt nem értem. A név és a karakter teljesen üti egymást. Kicsit -de lehet csak én reagálom túl- önértékelési problémái vannak, amivel nem lenne nagy baj, csak ennyire ne emeld ki, mert az ő hangulata befolyásolja az olvasóét is. Vic már szimpatikusabb, de próbáld meg kicsit fiúsabbra megalkotni a karaktert. Igen, elhiszem, hogy női szemmel nehéz és én sem lennék rá képes, de ha valóban ő az iskola "valakije" akkor nem biztos, hogy ez az aggódó, néhol érzelmes fiúkarakter nem lesz elég, plusz sablon.

Helyesírás: Egy mondatban több szóismétlés is megtalálható,amit korrigálj majd már rokonértelmű szavakkal. Vessző hiány annyira nem sok helyen fordult elő, de az "és" helyett próbálj meg valami más kötőszót használni. Mondat végére ne tegyél gondolatjelet, párbeszédnél meg főleg nem, pl.: "-Chael Farell.-mutatkoztam be-", ezt így kéne: -Chanel Farell.-mutatkoztam be. Ja, és felesleges minden párbeszéd után odaírni, hogy "érdeklődött,mosolyogtam,vágtam rá, mondtam". Van, hogy ezek helyére sokkal jobban illik valami mozdulatleírás vagy éppen semmi. De, a legutóbbi részben már láttam, hogy fejlődsz ezen a téren és sikerült kijavítani a hibákat.
De olyan eget rengető nagy helyesírási problémák nincsenek.

Tanács: Mielőtt kiteszed az új részt, gondosan olvasd át akár többször is, vagy mutasd meg egy "kívülállónak", hogy biztos minden rendben van-e. Keress egy fő cselekményszálat amivel megfogod az olvasókat, valami különlegeset, akár a múltban történt dolgokról vagy az apukája halálának okáról vagy bármiről! Férfiasabb jellem, kevésbé önsajnáltató lánykarakter, sablonkarakterek kizárása! Ja, és én szívesen olvasnék Nicoról többet, vagy kicsit ismertesd meg őt az olvasókkal. Remélem sikerült valamiben segítenem, továbbiakban remélem, hogy megfogadod néhány tanácsom. Köszönöm, hogy végigolvastad!:)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése